Dette er en el-SUV som kombinerer solid byggekvalitet, avansert teknologi og lavt forbruk på en måte som få andre matcher.
G9 fremstår som godt sammenskrudd allerede fra første øyekast. Dørene lukker seg med en dempet "klunk", og kabinen er preget av kvalitetsmaterialer og god demping. Innvendig er det nesten urovekkende stille – lyddempingen er i toppklasse, og under kjøring er det minimalt med vind- og veistøy.Sportslig og stabil
På veien imponerer bilen med en balansert kjørefølelse. Den ligger stødig, er presis i styringen og håndterer ujevnheter med letthet. Fjæringen er komfortabel uten å bli slapp, og bilen oppfører seg trygt både i bytrafikk og på motorvei. Det er rett og slett en bil det er veldig behagelig å være i – uansett kjøreforhold.
Lavt forbruk og rask lading
Noe av det mest oppsiktsvekkende ved testen, var hvor lite energi bilen bruker. Under rolig landeveiskjøring målte vi et forbruk helt nede i 14 kWh per 100 km – et imponerende lavt tall for en såpass stor og tung SUV. Og selv med tung henger på kroken, steg forbruket overraskende lite. G9 takler tilhengerkjøring som en proff, og tillatt hengervekt på 1 500 kg gjør den til en praktisk arbeidshest. G9 støtter lynlading med inntil 300 kW, og under våre tester gikk det fra 10 til 80 prosent på litt over 20 minutter. Det setter bilen i toppsjiktet blant elbiler når det gjelder ladehastighet. Infotainmentsystemet er enkelt og oversiktlig. De store midtskjermene er responsiv og logisk bygget opp, og det er en fryd å navigere gjennom menyer og funksjoner. Skjermen til høyre er kun for passaasjeren og har all infotainment man kan ønske seg. Den er lagd slik at den blir usynlig for fører slik at denne ikke blir fristet til å se en film under kjøring. Lekkert og lurt. I tillegg finnes en egen skjerm bak rattet som gir viktig informasjon uten å kreve for mye oppmerksomhet – en liten, men svært nyttig detalj.
Flott, men ikke veldig særegent
G9 ser ut som en moderne og sporty el-SUV, med rene linjer og store hjulbuer. Den gir et solid og eksklusivt inntrykk, men den havner også i en kategori hvor mange biler begynner å ligne hverandre. SUV-er i denne prisklassen – fra for eksempel Nio, BYD og Audi – kan være vanskelige å skille fra hverandre uten å se på logoen. Rent designmessig skiller den seg etter vår mening ikke vesentlig ut.
Konklusjon
Xpeng G9 leverer på nesten alle fronter. Kvalitetsfølelsen er høy, teknologien fungerer sømløst, og kjøreegenskapene imponerer. Legg til lavt energiforbruk og svært rask lading, og du har en el-SUV som absolutt fortjener oppmerksomhet. Det er kanskje bare den visuelle særpreget som mangler for å gjøre bilen helt ikonisk – men utover det er dette en av de mest komplette elbilene vi har testet i denne klassen. Som bruksbil, og vi testet den over en uke, er det den perfekt familiebil med god plass og som skapt for langturer med sin rekkevidde som vi kan bekrefte er som oppgitt. Samtidig er det en flott bil for firmaer som vil representere. Absolutt en av de aller beste vi har hatt i Radio-E Direkte og E-nytt-testen. Terningkast: 5,2