Forskning:

Personer med ADHD kan være mer kreative

En ny forskningsstudie bekrefter at mennesker med ADHD ofte er mer kreative enn andre –⁠ og årsaken kan være at de lar tankene vandre. Studien, som er den første som forklarer sammenhengen mellom ADHD og kreativitet, ble nylig presentert på ECNP Congress 2025 i Amsterdam.


Hovedforsker Han Fang fra Radboud University Medical Centre i Nederland forteller at tidligere forskning har antydet en slik sammenheng, men at ingen har undersøkt den direkte – før nå.

Forskerne gjennomførte to separate studier med til sammen 750 deltakere: både personer med ADHD og en kontrollgruppe uten diagnosen. Den ene gruppen kom fra en europeisk forskningsgruppe, mens den andre kom fra Storbritannia. – Når vi får like resultater fra to uavhengige grupper, styrker det tilliten til funnene våre, sier Fang.

Tankevandring koblet til kreativitet


Deltakerne ble undersøkt for typiske ADHD-trekk som konsentrasjonsvansker, impulsivitet og tendens til å la tankene vandre. I begge gruppene viste det seg at jo sterkere ADHD-symptomer, desto mer tankevandring.

Tankevandring betyr at oppmerksomheten glipper fra det man holder på med, og flyttes over til tanker man skaper selv. Dette skjer i ulik grad hos alle mennesker, men er særlig utbredt hos personer med ADHD.

Forskerne skilte mellom to former for tankevandring:

  • Spontan tankevandring, hvor tankene glir bort uten at man merker det.
  • Bevisst tankevandring, hvor man tillater seg å tenke fritt og utforske ideer.

De mest kreative hadde mer bevisst tankevandring
Kreativitet ble målt gjennom standardiserte tester, blant annet ved å finne uvanlige bruksområder for hverdagslige gjenstander. Resultatene viste at personer med flere ADHD-trekk scoret høyere på kreativitet enn kontrollgruppen – og at spesielt bevisst tankevandring hang sammen med høyere kreativitet.

– Våre funn tyder på at denne evnen til å la tankene flyte, særlig på en kontrollert måte, kan forklare hvorfor mange med ADHD har kreative styrker, sier Fang.

Kan få betydning for behandling

Forskerne mener resultatene kan få praktisk betydning både for undervisning og behandling. Kurs som lærer personer med ADHD å bruke de spontane ideene sine mer målrettet, kan hjelpe dem å utnytte kreativiteten sin bedre. Samtidig kan behandlingsformer som retter oppmerksomheten mot å redusere spontan tankevandring – eller gjøre den mer bevisst – bidra til bedre mestring i hverdagen.

– Dette er første gang vi har fått denne koblingen bekreftet i forskning. Nå trenger vi flere studier som kan underbygge og videreutvikle funnene, sier Fang.

Hva tenker du

Les også